søndag 12. mai 2013

Første innspillingsdag i Soundcheck studio

Her er gjengen som skal lage "Trollspeil". Fra venstre: Meg
sjøl (vokal), Tor Sverre Engen (bass), Geir Ormøy (trommer)
 og Vesa Pekkala (gitar). Foto: Frode Martinsen.
Lørdag 11. mai tok vi  turen til Soundcheck studio i Drammen, for å spille inn trommer til den kommende skiva. Målsettingen med dagen var å få på plass trommer på minst tre låter, men vi endte opp med ni timers hardt arbeid og trommer på hele fem låter. Det kaller jeg en heftig start! Tekniker Frode Martinsen og Tor Sverre Engen gjorde en kjempejobb med lyden, og trommis Geir Ormøy spilte som en gud. Trommelyden de fikk til sammen er faktisk det beste jeg noengang har hørt i et studio.

Egentlig har innspillingen av skiva foregått siden januar 2012, da de første opptakene ble gjort i gitarist og arrangør Vesas sitt hjemmestudio. Siden da har vi jobbet sporadisk, men kontinuerlig. Hvor mye fra disse opptakene som vil bli gjort på nytt og hvor mye som beholdes kommer vi til å vurdere underveis i prosessen. Mange av synth- og gitarsporene er imidlertid så bra at de trolig kommer til å brukes, mens bassen i sin helhet skal spilles inn på nytt av Tor Sverre.

Det er forresten en glimrende gjeng musikere jeg har fått med meg på dette prosjektet. Gitarist og arrangør Vesa Pekkala har jeg presentert i bloggen tidligere. Han og jeg har samarbeidet siden starten høsten 2011 og han er ikke bare gitarist på skiva, men programmerer synther, arrangerer låter og deltar også med låtskriving. Bassist Tor Sverre Engen har lang musikalsk fartstid fra band som Poormans Hollywood og March Brown. Tor Sverre var også innom Moys en liten tur i perioden 2004 - 2005. Trommis Geir Ormøy har jobbet som profesjonell session-musiker i mange år og har spilt med en hel haug artister. Han har også vært trommis i band som The Marble Kings og Funkaholics. Han spiller for tiden med bandet Street legal.

Neste studiosession blir i starten av juni og da har vi forhåpentligvis arrangert ferdig de siste fem låtene og fått på litt bass, så Geir nok en gang kan gyve løs på trommene sine.

Geirs trommer ferdig rigga og jøye meg så fett det låt.
Foto: Henning Bergersen.

Vesa og tekniker Frode lytter gjennom opptakene.
Foto: Henning Bergersen.
Geir i full gang bak trommene.
Foto: Henning Bergersen.


Tekniker Frode i dyp konsentrasjon.
Foto: Henning Bergersen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar