søndag 5. mai 2013

Tekstskriving og studioplaner

Bergersen trasker rundt i skauen med notatbok.
Siden høsten 2011 har Vesa Pekkala og jeg jobbet med låtskriving og arrangement av musikk til min kommende soloskive "Trollspeil". Utgangspunktet for prosjektet var musikk jeg hadde skrevet til MOYS i 2010 og 2011, men som aldri ble introdusert for bandet. MOYS ble lagt på is i mars 2011, men noen av disse låtene kom altså til å danne grunnlaget for det musikalsk samarbeidet med Vesa. Allerede i januar 2012 startet vi innspillingen av "Trollspeil" i Vesas studio.

Det har vært en lang, men nødvendig prosess, kun avbrutt av sporadiske depresjoner og en barnefødsel. Med unntak av en låt, som er løselig basert på noe jeg skreiv til studio-oppholdet med MOYS i Kautokeino sommeren 2003, er alt materialet nytt eller har sitt utspring i materialet fra 2010 og 2011. Vi har jobbet grundig med å finne frem til musikk som underbygger tematikken og stemningen som vi søker til denne skiva. Jeg skal komme tilbake til dette seinere.

Nå har tiden endelig kommet for å ta skrittet ut i verden og teste "ekte" trommer og bass i studio. Denne måneden skal vi til Soundcheck studio i Drammen, hvor Tor Sverre Engen (fra MOYS og March Brown) skal gjøre basspåleggene og Geir Ormøy (fra The Marble Kings) skal gjøre trommene. Det meste av de innspilte synthesizerne og gitarene kommer vi til å beholde som de er, men vi ønsker å teste ut hvordan disse låtene fungerer med ekte trommer, før vi tar en beslutning på hvor veien går videre. Planen er å få på plass trommer og bass i løpet av mai og deretter jobbe videre med arrangementene, før vi spiller inn vokal, bidrag fra noen planlagte gjester og diverse gitarpålegg i sommer. Plata skal mikses i september og utgis seinere på høsten, men vi håper å kunne slippe første singel en god stund før den tid.

Parallelt med låtskriving, har jeg de siste ukene kommet skikkelig i gang med tekstskriving. Det har blitt mange turer rundt omkring i skauen med notatbok og låter på mobilen. Jeg har hatt tematikken og noen enkeltstående setninger klare helt fra starten, men først den siste tida har jeg kommet skikkelig i gang med det jeg synes er den vanskeligste delen av prosessen. Og for en som har slitt med skrivetørke i flere år, satt det langt inne å knekke koden på nytt. Jeg tror jeg nå har funnet en helt annen innfallsvinkel enn da jeg skreiv for MOYS, og ennå har jeg noen måneder på meg til å komme helt i mål. Det føles bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar